Friday, July 22, 2011

resipi: Cucur Bilis

assalammualaikum

Hi,
cucur or cokodok (kalau slh eja, maaf) mmg dh common utk mknan sarapan pg kan..bnyak jenis cucur yg boleh kita perhatikan..ada cucur udang, cucur bilis, cucur pisang, and etc. ..and mudah sgt nk buat cucur..jadi dgn rasa berbesar hati nya..sy nk tunjuk mcm mne sy buat cucur bilis cara sy..


this how it looks :)


What you need :-

ikan bilis, tepung gandum, sikit air, 2cubit garam, secubit kunyit

ikan bilis wajib..tanpa ikan bilis tk boleh panggil cucur bilis..mcm tu jugak cucur pisang and cucur udang..habis cucur badak mcm mne? OK, bye!


how to do :-

1. masukan tepung gandum dlm bekas yg sesuai utk di gaul, masukan sebanyak mana yg anda nk hidangkan
2. masukan sedikit air sehingga tepung gandum tu menjadi adunan, jgn letak bnyak2 air ye..nty cair..
3. masukan kan 2 cubit garam and 1 cubit kunyit kedlm adunan td (buat hingga secukup rasa)
4. kacau adunan tersebut sehingga sebati, sementara kacau tu, panaskan minyak kat atas dapur
5. masukan ikan bilis and kacau lagi
6. dgn menggunakan sudu, masukan adunan td ke dlm minyak yg dh panas..satu per satu

8. tggu sehingga masak and rangup
9. angkat and toskan minyak cucur yg dh masak tu
10. boleh di hidangkan dgn sos cili..yummy!


this how it look ..
ikut jugak kreativiti masing2.. korang boleh masukan kucai or bawang..sy bukan penggemar kucai and bwg..kalau sy, lg banyak ikan bilis lagi syokk!


selamat mencuba!


tataa~
thanks for reading this :)

2 comments:

  1. salam ziarah :)
    cucur bilis ni kesukaan Mr Botak mama..
    selalu buat mesti letak bawang kuning tu cincang halus...pastu masukkan daun bawang/sup skit...
    nk lg sedap masuk secubit Knor pasti sedap...
    mmg sedapp....hehe

    kalo nk cucur bilis tu rangup bila dimakan panas2 tu....bila minyak dh mendidik..amek sedikit...dlm setengah sudi kecil...campurkan dlm adunan cucur...pastu br gorengkan....Masa makan tu cucur jadi rangup sgt...

    ReplyDelete
  2. MAMA GEE: wahh! cam best nyaa..boleh try nnty ...like! like!

    ReplyDelete